Hvad skal vi bruge mennesker til? – 3 anderledes spørgsmål du skal stille, inden du digitaliserer
Vi læser og hører om hele tiden om ”robotterne” og alt det, de skal kunne i fremtiden. Det er næsten altid ud fra et perspektiv, der hedder: Hvad kan vi sætte robotterne til? Det kunne jeg godt tænke mig at vende om.
Det omvendte perspektiv
Jeg har efterhånden hørt en del eksempler på kunder, som har oplevet at blive betjent af robotter – chatbots – you name it. Nogen har haft rigtig gode oplevelser, hvor de hurtigt og nemt fik svar eller hjælp. Og det er jo godt nok. Men jeg har desværre også hørt en del eksempler på nogen, som løb sur i robotterne. Det de havde brug for hjælp til, passede ikke lige ind i den automatiserede og robotificerede verden. De endte derfor med at blive frustrerede og utilfredse. Og de brugte en masse tid – og fik alligevel ikke løst deres problem. Lige præcis her, havde det måske været bedre og mere effektivt med et menneske i den anden ende?
Her er det så min pointe kommer ind: Hvad nu, hvis vi stillede os selv spørgsmålet: Hvad er det, vi gerne vil have mennesker til at gøre? Så kan vi sætte robotterne til at lave resten.
Min påstand er desuden, at du som leder får en langt mere konstruktiv dialog med dine medarbejdere om deres fremtidige arbejdsopgaver. Udgangspunktet bliver nu en positivliste over det, de skal beskæftige sig med i fremtiden, frem for en negativliste over alt det, som skal fjernes. Underforstået det, der får deres job til at forsvinde. Ja, jeg ved godt, at der selvfølgelig også er noget, de hellere end gerne vil af med – og at der ikke nødvendigvis er job til alle.
Mennesker som konkurrenceparameter?
Næste gang du har processer, digitalisering, automatisering og robotificering mm på agendaen på et teammøde eller et ledermøde, så prøv at stille følgende spørgsmål:
- Hvor i værdikæden er det utænkeligt, at vi bruger robotter?
- Hvad er det, mennesker kan, som robotterne ikke kan?
- Hvor er det dyrest at bruge robotter? Tænk både udviklingsomkostninger, driftsomkostning, kundetilfredshed mm alt efter hvilke KPI’er I bruger.
Og skynd dig så at digitalisere resten!