5 fxxx ups i distanceledelse
5 fxxx ups i distanceledelse…
Jeg har fået lov til at interviewe Lise Dahl Arvesen, som forsker i virtuel ledelse ved CBS. Hun giver her 5 bud på ting, der ofte går galt i distanceledelse og virtuelt samarbejde.
Kan du genkende nogen af dem?
Assumption is the mother of all fxxx ups
Du antager, at alle er enige om, hvordan virtuelle møder skal fungere. Det kunne være dejligt, men desværre er det langt fra virkeligheden. Nogen synes det er helt ok, at tjekke emails under mødet. Andre synes det fint at stjæle agendaen til deres punkter. Nogen er ikke forberedt. Nogen siger ikke noget. Andre afbryder.
Løsningen er at lave en fælles Code of Conduct. Et sæt spilleregler for Virtuelle Møder. Sæt punktet på jeres afdelingsmøde, og tal om hvilke regler der er vigtige for jer. På den måde får du skabt både regler og skabt en forpligtelse til at efterleve dem.
Du taber dine mødedeltagere..
Alle er med på mute. Og lur mig, om der ikke er nogen der sidder og tjekker emails, sms, linkedin eller måske Facebook?? Det er svært at holde fokus på virtuelle møder, særligt hvis emnet ikke er super relevant for dig.
Ting du kan gøre er, at kvitte ’rundt om bordet’ øvelsen, fordi det har en tendens til kedelig opremsning, hvor de andre mødedeltagere falder fra.
Derudover kan du holde streng disciplin omkring agendaen. Bed om input til agendaen og rundsend den 2 dage før mødet. Det vil skabe klarhed om mødets formål. Det vil også give deltagerne mulighed for at få indflydelse på agendaen.
I sidste ende vil du få respekt for ikke at spilde andres tid.
Social isolation..
Du bruger rigtig mange timer på jobbet, derfor er det vigtigt at være en del af et socialt fællesskab. Fællesskabet er med til at skabe mening og motivation, også når tingene bliver svært eller arbejdspresset stiger. Det sociale fællesskab er en stor del af din arbejdsglæde og har stor betydning for, om du trives i jobbet.
Når vi arbejder langt fra hinanden, er det svært at opretholde det sociale sammenhold. På kort sigt kan du klare dig alene. Men de fleste kommer hurtigt til at savne det sociale.
Som leder bør du hjælpe til med at skabe mulighed for socialt fællesskab. Det er svært. Men det er vigtigt. Brug følelser i din kommunikation.
Lise fortæller, at det kræver mere end et ugentlig Skype møde for at få et virtuelt team til at opbygge sociale relationer:
Det kræver mere end en ugentlig Skype for at skabe social sammenhold i virtuelle teams. Lederen må gå først og være socialt engageret f.eks. ved at dele ferie billeder eller opmuntre til virtuel kaffe. Microsoft teams er godt, fordi det kombinerer det sociale og faglige. Du kan dele både dokumenter, møde, chat, GIFs.
Lise Dahl Arvesen, Ph.d. stipendiat ved CBS i Virtuel Ledelse
Teknik rod
I roder rundt i forskellige virtuelle programmer… Du og dit team har adgang til et hav af programmer. Måske har du adgang til både Skype, Teams, Facetime, Zoom og helt gammeldags telekonferencer.
Det skaber forvirring, når der er for mange valg. Resultatet bliver, at Bent logger på teams, mens alle andre venter på Skype.
Som afdeling eller ledergruppe bør I vælge hvilke programmer i bruger til hvad, både i forhold til jeres møder, men også i forhold til f.eks. deling af dokumenter.
Diversitet skaber konflikter
Når I sidder tæt på hinanden og ser hinanden hver dag, bliver jeres forskelligheder meget tydelige. Uanset om det handler om børnefamilier i forhold til singles, kulturelle forskelle eller hvilke tidspunkter på døgnet i arbejder.
Som leder skal du være opmærksom på, at dine medarbejdere potentielt er meget forskellige. Dit job er blandt andet, at skabe grobund for godt samarbejde i jeres afdeling eller ledergruppe. Derfor skal du observere og reagere hurtigt, hvis der opstår udfordringer i samarbejdet. Tal om diversitet med dine medarbejdere, for at øge forståelsen for at i er forskellige.